onsdag 14 december 2011

Hollywoodfilmer som kunde ha blivit Made in Sweden

En Hollywoodfilm kostar några gånger (miljoner $) mer att producera än en svensk film, det vet vi alla. Men finns det ”blockbusters” som tagit världen med storm som skulle kunna ha blivit producerade här i Sverige och av samma kaliber? Är det en fråga om pengar eller är det någonting annat och hur går man till väga för att skapa sådan uppmärksamhet kring en mindre film?

 

Vad kan vi lära oss av filmer som Sjätte Sinnet, American Beauty, Juno, Good Will Hunting, Ensam Hemma, Memento, Reservoir Dogs, Source Code, Buried, Spring Lola, Phonebooth, Devil, Saw, The Blair Witch Project, Paranormal Activity, REC, Ten Angry Men m.fl?

Anthony Robbins är en erkänd expert inom förändringspsykologi och ett av hans citat lyder:
“Most people think resources or the lack thereof hold them back. In fact it is not lack of resources but rather lack of resourcefulness that truly prevents people from achieving their dreams.”

Alltså, det är inte resurser som är svaret, utan uppfinningsrikedom. Listan på filmer här ovan har en sak gemensamt, de har satts ihop från grunden med uppfinningsrikedom. Inte pengar. Även om en film oavsett tillvägagångssätt är relativt dyr att producera så är det här inte en stor budget som ligger till grunden. Man har skrivit manus på samma sätt som bra manus alltid skrivs – fyllda med spänning, humor, bra teman, intressanta karaktärer och storys, samt med vikt på struktur, utformning och autenticitet, men man har bakat in allt det här i en passande, relevant och billig arena. Antingen i form av ex: allt utspelas i en kista eller ett rum, eller få skådespelare som mest bara pratar framför kameran men på ett sådant sätt att det går att marknadsföra filmen lika stort som de största och dyraste actionfilmerna. I vissa fall behövs ingen överdriven marknadsföring – filmen får ett eget liv på internet eller bara genom surr mellan folk. Man har även gjort filmer som egentligen bara är en kortfilm som upprepas ett antal gånger och där man bytt ut detaljerna. Andra filmer utspelar sig baklänges.

En film föds när en ensam författare kommer på en liten idé och sedan lever den vidare genom individuella hjärnceller som hamnar på papper som sprids till olika människor som sedan snickrar ihop en produktion som klipps ihop och ljudläggs och sätts ihop till ett paket och marknadsförs och sprids vidare och spelas upp och slutligen når en mottagare och ockuperar en del av dennes hjärnceller. Men det tar inte slut där. Mottagaren kan välja att vidarerekommendera filmen till sina nära och kära, blogga om den osv. eller glömma av den.  Detta är ett väldigt simplifierat sätt att se på processen men min poäng är: varför skriva ett manus till världens bästa film som aldrig kommer att kunna bli av (pga. resursbrist) när man kan skriva en billigare och smartare berättelse, som presenteras på ett nytt sätt som lockar och skapar surr. Lättare sagt än gjort, absolut, men det finns oändliga exempel på filmer som lyckats med just det här. Ett bra och billigt manus har lättare att bli producerat än ett dyrt och en touch av uppfinningsrikedom ger manuset/filmen den uppmärksamhet som behövs för att en liten film skall nå många.