tisdag 10 januari 2012

Lösningen på alla dina problem

Det oändliga zoomobjektivet eller mikroskopet finns tyvärr inte. Och därför kan man inte analysera precis allting. Men det finns planer och nivåer som är tillgängliga för oss och som man kan lära sig mycket av om man lär sig att identifiera gränserna och ha rätt fokus. Teoretiskt sett så går allting att dela upp och även sätta ihop. Vad är viktigast - att zooma in eller zooma ut? Här följer en långsökt förklaring över ett litet och viktigt budskap.
(inte lösningen på alla dina problem, men ännu en pusselbit värd att tänka på)

Jag tror att det finns recept för precis allting i världen, men eftersom inte allting går att att mäta,väga eller kontrollera, samt att det finns oförutsägbara och oförklarliga förändringar och avvikande mönster i projekt och skeenden så brister ibland de olika systemen som finns för att upprätthålla och förutse de mål man är ute efter. Men... om man skaffar sig tillräckligt med information om någonting så har man ändå ett försprång och på så vis underlättar det att komma i mål - oavsett vad det handlar om.

En teori jag grubblat över länge tänker jag nu presentera och för att få mig själv förstådd (för mig själv) tänkte jag använda mig av min stora passion - FILMSKAPANDE - för att förklara.

I följande exempel kan du byta ut beståndsdelarna mot det du själv tampas med i nuläget.

Ex om jag säger:
MÅLET är att FÖRDUBBLA INKOMSTEN och en av BESTÅNDSDELARNA är MIN MÅNADSBUDGET så kan du ändra de orden till passande ord inom ditt ämne:

Ex: MÅLET är att GÅ NER 10KG I VIKT och en av BESTÅNDSDELARNA är MIN FRUKOST.


Jag har skrivit oändliga små (och stora) ARTIKLAR och MISSION STATEMENTS för privat bruk (någonting som jag rekommenderar för alla som vill hålla hjärnan i form) och detta inlägg är delvis taget ur en sådan:


HAR SVENSK FILM "APPROACH ANXIETY"?
Tankar om biobesökarens relation till film i Sverige

(EN TEORETISK GUIDE)
av
Felipe Rebolledo


UTDRAG:

Alla som på något sätt intresserat sig för film eller storytelling borde redan känna till treaktsstrukturen, vilket bygger på den enkla principen: början (födelse), mitten (livet) och slutet (döden). Det finns kända varianter och redan oändligt med material som går in i detalj för att förklara varför och hur man bäst applicerar detta tankesätt på berättandets olika konstformer. Men all tillgänglig information och teknik missar en vital del – själva kundens upplevelse, biobesökarens egna tre akter som startar före och utanför biodukens ramar. Detta tankesätt är någonting som generellt saknas inom svensk film och tv om man t ex jämför med ”Hollywood”. Detta bör uppmärksammas och grävas djupare i då biopubliken och tv-tittare i Sverige ofta väljer att se på utlandsproducerat material och väljer bort inhemskt. Målet är att stärka konceptet och ryktet om svensk film utan gå emot vad det är idag. Det är inte någon radikal förändring som måste ske, utan simpel evolution.

Det som följer är relevanta iaktagelser och tankar som är värda att tänka på när det gäller filmproduktion och alla dess olika stadier, från brainstorming och manus till trailern och DVD menyn.
_____________________________________________

UTDRAG:

Övergripande koncept/huvudmål: En framgångsrik biofilm.

Centralt koncept/produkt/större delmål: Produktionen av en långfilm.
Exempel på en potentiell vinstgivande genre:
FANTASY: Fantasifulla berättelser som vågar bryta mot bl.a. fysikens lagar, slänga in magi och som på ytan är fullkomligt orealistiska, men som egentligen står för och är en metafor och ett budskap om livet som människa på jorden och som när det görs rätt lyckas träffa publiken på ett undermedvetet plan som lämnar ett starkt emotionellt avtryck.

(Detta kan delas upp i oändliga delmål, t ex: DELMÅL 1: manus / DELMÅL 2: sätta ihop team / DELMÅL 3: finansiering o.s.v)
_____________________________________________

So far so good! I Sverige görs kvalitetsfilm i bemärkelsen; bra foto, bra klippning, bra musik, bra effekter, bra dialog, bra karaktärer o.s.v. Men... Och ett stort men. Filmernas framgång brister inte p.g.a. produktionen utan p.g.a. vad som sker utanför produktionens ramar. Redan från manusstadiet och val av tema till presentationen och anstiftan till allmänt surr (engelskans buzz).

Det jag vill ha sagt är: lösningen ligger inte i första hand i själva filmerna eller filmskapandet utan i presentationen.

Utan att gå in i för mycket detalj så skall jag försöka sammanfatta min poäng:

Om det finns ett problem eller mål som man vill uppnå så ta ett steg tillbaka, eller zooma ut. Vad ligger precis utanför eller innanför där ditt fokus hittills har legat? Vad är nästa steg eller steget före?

Majoriteten av ditt liv och dina system har du troligen skapat omedvetet och de sitter nu i ditt undermedvetna. Genom att koppla in någonting större och viktigare och göra huvudmålet till ett delmål så automatiseras den nya processen åt dig.


Bredda ditt spektrum... Som företag... Som privatperson... Som medmänniska...

Det handlar inte om att sluta röka, det handlar om att ha en hälsosam livsstil.
Det handlar inte om att kräva högre lön, det handlar om att värdera sitt arbete.
Det handlar inte om att leta efter och kräva kärlek, det handlar om att älska ovillkorligt.